Locație: Alexei Mateevici, 60
fjsc@usm.md

Luați prin surprindere, sau studiind în pijamale

Luați prin surprindere, sau

Studiind în pijamale

Ludmila ANDRONIC 

Cu câțiva ani în urmă piața muncii, mediul de afaceri s-a apropiat de instituțiile de învățâmânt din țară, acestea la rândul lor s-au dovedit a fi receptive și deschise pentru a valorifica experiența practică în procesul de instruire. Implicată, în ultimii câțiva ani în frumoase relații de colaborare cu Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea de Stat din Moldova am ajuns în această perioadă la momentul în care să urmăresc cu curiozitate cum se digitalizează diverse domenii ale vieții noastre. Cum facem, grăbiți, lucruri pe care le consideram mai puțin importante, dar care se dovedesc a fi salvatoare. În special, să asit la transformarea unei oportunități în realitate. Digitalizarea studiilor universitare, din oportunitate de diversificare a ofertei universitare  brusc, s-a se transforme în rutină.

Noi, cei din afaceri, am fost puși în situația să învățăm tele-munca din mers. La fel și mediul academic. Marea ruptură s-a produs atunci când „Stau doar cu nasurile în telefon și computer!” si-a schimbat verbul la imperativ.

Criza actuală are, totuși, și unele aspecte pozitive. În primul rând, ea a servit drept accelerator pentru foarte multe decizii. Pe unele dintre ele le-am luat de voie, cu altele ne-am conformat de nevoie.

La Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării (USM) observ aceeași situație ca și în piața muncii – agilitate, adaptare (uneori mai rapidă și mai eficientă, ca deobicei, alteori – mai lentă și poate mai puțin eficace).

Au probleme și întrebări studenții. Au probleme și întrebări profesorii. Dar, cel mai important este că și unii, și alții analizează critic situația și găsesc aspectele pozitive și negative ale acesteia, așa cum se cuvine studenților de la jurnalism sau comunicare.

Judecând asupra acestui proces dinr-o perspectivă mai pragmatică, am cântărit avantaje și dezavantaje și eu. Cert este un lucru că învățământul în era tehnologiilor de vârf totuși trebuie să păstreze tradiția comunicării vii dintre profesor și discipol. În același, timp rămâne mult spațiu pentru valorificarea instrumentelor și oportunităților oferite de tehnologie în activitatea de predare învățare.

Am fost curioasă să aflu cum înțeleg ei, studenții, situația, cum se adaptează. Mă bucură să descopăr că sunt foarte pragmatici, analizează lucrurile, situația la zi, văd aspecte pozitive și negative ale acestei „treceri accelerate”.  Discutând cu masteranzii în privința avantajelor orelor online, opiniile au fost împărțite, dar apreciat de toți efortul instituției și profesorilor de a continua procesul didactic și de a menține standardele de calitate. Marea majoritate a studenților au fost de părerea că sigur că a fost mai bine de continuat studiile online, decât să fie necesar să se studieze în perioada verii, ceea ce îi motivează să încerce să facă față cerințelor înaintate.

Mă bucură foarte mult seriozitatea și sinceritatea cu care studenți de anul întâi abordează o situație complexă de criză, găsindu-i aspectele pozitive și negative.

Opinii ale studenților

  1. „Consider ca in special pentru noi, cei de la Comunicare și Relații publice este varianta perfecta de a acumula experiență online. Majoritatea colegilor mei au susținut ideea ca este comod ca paralel procesului didactic universitar e posibil de participat la webinar-e a specialiștilor din domeniul practic, care acum la moment este strâns legat cu activitatea online”, mărturisește Alina Ajder, studentă la anul întâi la specialitatea Comunicare și relații publice.
  2. Diana Nicorici, studentă și ea în anul întâi, a relizat un interviu cu o colegă, care îi mărturisește: ” [studiile la distanță]… au afectat starea mea emoțională și fizică. Mă simt încărcată de sarcinile ce presupun a petrece mult timp în fața ecranelor”. Tot din același interviu desprindem: ”„Dacă cineva ți-ar fi spus cu câteva luni în urmă de universitate online, cât de diferită ar fi fost părerea ta de atunci de realitatea pe care o trăiești acum? Sincer, atunci era să cred că este o idee bună, pentru că nu ar trebui să pierd dimineața o oră mergând în transportul public aglomerat. Însă, realitatea arată că noi nu suntem gata de asemenea schimbări încă”.
  3. Ionela Mustață. „În cadrul Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității de Stat din Chișinău este păstrată relația profesor-student prin intermediul rețelelor sociale sau platformelor online, care permit schimbul rapid de informații cu privire la teme, sarcini, etc. Profesorii se asigură că studenții recepționează mesajele și oferă și feedback obiectiv, ceea ce ajută la acumularea cunoștințelor. Un factor la fel de important este receptivitatea pe care profesorii o manifestă atunci când apar întrebări pe parcursul efectuării sarcinilor. Mai mult decât atât, ei sunt cei care încurajează și  îndrumă studenții să apeleze în caz că apar neclarități.
  4. Patricia Matiuță. „Când auzim despre termenul „studii online”/„studii de acasă”, fiecare dintre noi credea că este un vis ce nu poate fi adevărat. Așa cum știm, visurile devin realitate, și realitatea e dură. Pun pariu că nimeni dintre voi nu a băut ceai în timpul unui seminar, nu a spălat vase la prelegeri sau nu a stat întins de-a binelea în pat în timpul unei prezentări. Ei bine noi da, mai bine zis eu – da (pentru că nu știu cum e la alții). Digitizarea este o oportunitate deosebită a secolului XXI de a rămâne conectați între noi în timpul unei crize, epidemii, orice a fi… Este un avantaj și un pas înainte. Nu și pentru noi toți. Având tehnica necesară, abilitățile necesare de a comunica pe online, noi – studenții, putem supraviețui”.
  5. Xenia Chitoroagă, care a realizat un sondaj printre studenții facultății, a identificat câteva argumente favorabile învățământului online: orarul mai flexibil; economisirea timpului (pentru că nu e nevoie de deplasare cu transportul public) și a banilor (pentru că putem mânca ciorba mamei, care ne așteaptă silnic la frigider); efectuarea sarcinilor la PC, mobilizarea mai mare a studenților în activitatea de învățare, întrucât toți studenții trebuie să prezinte sarcinile, nu doar 3-4 și desigur PI-JA-MA-LE-LE!!!

Leave a Reply